• 2020/09/09
  • Leary; interactiemodel; communicatie; samenwerken; persoonlijk leiderschap

Interacties in kaart via model van Leary

De afgelopen maanden verdiepte ik me in het interactiemodel van Leary. Ik legde via de Leary Academy de nodige theoretische en praktijkexamens af. Dit leidde tot mijn certifiëring op 4 september om met het volledige en officiële testmateriaal van Leary te kunnen werken.

Het interactiemodel 'roos van Leary' is voor heel wat professionals gekend. Ook ik werkte al zo'n 20 jaar met het model in mijn achterhoofd. Naar mijn aanvoelen wordt het echter te vaak weggezet als een 'oud' model, een 'leukigheidje', en een zoveelste modelletje in het rijtje om communicatie 'wat te duiden'.
Door hier de afgelopen maanden intensief met aan de slag te gaan, werd me echter duidelijk dat het een stevig onderschat model is. Enerzijds vergt het heel wat vaardigheid om interactiepatronen echt bloot te leggen en vervolgens om gedrag te stellen dat 'lastige patronen' weer vlot kan trekken. Anderzijds zit er onder de buitenste laag van schijnbaar gedrag een hele gelaagdheid in het model die gedrag dat je stelt kan verklaren en ook helderheid kan bieden in gedrag dat je net altijd ontloopt.
Meer dan boeiend materiaal dus om mee aan de slag te gaan in persoonlijke coachings, ter versterking van je 'persoonlijk leiderschap' en daarnaast in teamcoachings.

Het testmateriaal biedt de mogelijkheid hier een 360° feedback rond te organiseren en vervolgens als team en individu hiermee aan de slag te gaan.

www.learyacademy.nl